تعطیلی ۴۰۰ معدن شن و ماسه در خراسان رضوی دلایل اعتراض خریداران پژو پارس ایران خودرو چه بود؟ ماجرای افزایش حق مسکن ۱۴۰۳ کارگران چه بود؟ | معاون وزیر کار مُنکر شد اخبار فروش حواله خوردو جانبازان تکذیب شد قیمت توافقی با دلار ترجیحی | کالا‌ها با دلار چند تومانی وارد می‌شوند؟ یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار
سرخط خبرها

سیاست‌های بی‌نتیجه برای تثبیت نرخ زعفران

  • کد خبر: ۴۷۵۰۱
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
سیاست‌های بی‌نتیجه برای تثبیت نرخ زعفران
درواقع قراربود تسهیلات به‌عنوان ابزاری برای بازارگردانی استفاده شود تا کف قیمت زعفران با نرخ‌های یادشده در بازار رعایت شود. اما اکنون نه‌تنها این اتفاق رخ نداده، بلکه شیب قیمت زعفران در بازار هم‌زمان با فصل برداشت، نزولی هم شده است.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ دهم مهر امسال بود که شورای ملی زعفران در نشستی با نمایندگان ۳ استان زعفران‌خیز یعنی خراسان‌جنوبی، رضوی و شمالی، در مجلس کف قیمت خرید زعفران را تعیین کردند. در این نشست قرار شد با توجه به سیاست‌های حمایتی به‌کارگرفته‌شده ازسوی جهادکشاورزی حداقل قیمت خرید هرکیلوگرم گل زعفران ۱۵۰ هزار تومان، هرکیلوگرم زعفران پوشال، ۱۶ میلیون تومان و هرکیلوگرم زعفران نگین، ۲۰ میلیون تومان باشد.

ازسوی دیگر جهادکشاورزی تعهد اختصاص تسهیلات هزارمیلیارد تومانی به صادرکنندگان زعفران را داد. درواقع این تسهیلات قرار بود به‌عنوان ابزاری برای بازارگردانی استفاده شود تا کف قیمت زعفران با نرخ‌های یادشده در بازار رعایت شود.
 
اما اکنون نه‌تن‌ها این اتفاق رخ نداده، بلکه شیب قیمت زعفران در بازار هم‌زمان با فصل برداشت، نزولی هم شده است. سلیمان گلی، کشاورز و مزرعه‌دار زعفران، در این‌باره به شهرآرانیوز گفت: اکنون قیمت هرکیلوگرم گل زعفران در بازار ۸۰ هزار تومان، هرکیلوگرم زعفران پوشال زیر ۱۰ میلیون تومان و هرکیلوگرم زعفران نگین صادراتی حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: تسهیلات هزارمیلیارد تومانی وعده‌داده‌شده ازسوی جهادکشاورزی قرار است به دست خریداران کلی زعفران و صادرکنندگان برسد تا نرخ‌های تعیین‌شده در جلسه میز زعفران رعایت شود، اما اکنون این هدف محقق نشده است. به نظر می‌رسد همان سازوکار خرید زعفران ازسوی سازمان تعاون روستایی برای حفظ نرخ زعفران، کارآمد‌تر بوده است.

این شرایط درحالی بر بازار زعفران حاکم است که روز گذشته در جلسه شورای ملی زعفران نه‌تن‌ها هیچ اشاره‌ای به شکسته شدن قیمت‌ها نشد، بلکه اعضای حاضر در این نشست، در میانه فصل برداشت زعفران درباره چگونگی مصرف اعتبار هزارمیلیارد تومانی سخن می‌گفتند.


اعتبار هزارمیلیاردی برای خرید ۷۰ تن زعفران

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی در این نشست گفت: کلید حل مشکلات بخش کشاورزی در دست تولیدکنندگان است و خدمات دولت در این حوزه، می‌تواند به خرید‌های تضمینی یا حمایتی ختم شود، همان‌طور که سال گذشته خرید تضمینی زعفران انجام گرفت.

سیدجعفر حاجی‌مجتهد افزود: امسال با توجه به پیشنهاد‌هایی که شورای ملی زعفران مطرح کرد، ۱۰هزار میلیارد ریال به خرید زعفران در سه استان خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی و خراسان‌شمالی اختصاص یافت تا در قالب تسهیلات، سه بانک کشاورزی، ملت و توسعه صادرات با سود ۱۵درصد و دوره بازپرداخت یک‌ساله آن را پرداخت کنند.

او گفت: فهرست افرادی که به تشخیص شورای ملی زعفران باید این تسهیلات را بگیرند، اعم از صادرکننده، خریدار و فردی که محصول را فرآوری می‌کند، در سیستم وزارت جهادکشاورزی ثبت می‌شود که درصورت واگذاری اختیار این اقدام به استان‌ها، عملیات ثبت مشخصات افراد را سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه با ۱۰هزار میلیارد ریال حداکثر ۷۰تن زعفران خریداری خواهد شد، افزود: اگر خرید زعفران از طریق بورس انجام شود، مطمئن‌تر و اعتبارات هم از انحراف به دور خواهد بود.
با این حال غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، در این نشست گفت: ۱۰هزار میلیارد ریال برای انبوه محصول زعفرانی که از مزارع برداشت شده، بسیار اندک است. باید ۱۰روز قبل از برداشت زعفران، برنامه‌ریزی‌های لازم برای خرید آن انجام می‌گرفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->